با توجه به مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد به عنوان “مدیریت و ساماندهی دفاتر پیشخوان شهرسازی” که در مورخه 96/4/13  به تصویب رسید، عملیات اجرایی ارزیابی و سطح بندی دفاتر پیشخوان در مورخه 1397/3/25  آغاز گردید. توجه شود که رتبه بندی و ارزیابی دفاتر یک سال پس از تصویب و اعلام شرایط و نحوه رتبه بندی دفاتر انجام شده است.

در این مبحث به بیان شیوه رتبه بندی و شاخص های استفاده شده در این زمینه پرداخته می شود.

شاخص های ارزیابی در یک نگاه

در یک تصویر کلی، شاخص ها و معیارهای استفاده شده برای رتبه بندی دفاتر شهرسازی به قرار زیر می باشند:

شاخص 1: تعداد و نوع درخواست های منجر شده به صدور گواهی

همانگونه که از نام این شاخص مشخص است، برای ارزیابی دفاتر شهرسازی، اطلاعات تعداد و نوع درخواست های ثبت شده توسط آنان که منجر به صدور گواهی شده است از سیستم یکپارچه شهرسازی استخراج شده و در ارزیابی استفاده شده است.

بدیهی است دفاتری که تعداد گواهی بیشتری صادر نموده اند، در جایگاه بالاتری قرار خواهند گرفت. این شاخص با در نظر گرفتن نوع درخواست های شهرسازی تعدیل شده است. به عنوان مثال صدور گواهی عدم خلاف یا صدور پروانه ساختمانی از صدور گواهی انتقال یا پایانکار تفکیکی امتیاز بیشتری دارد. این شاخص حداکثر 15 امتیاز دارد.

در حین بررسی عملکرد دفاتر، اگر چه دفاتری بودند که تعداد گواهی های زیادی را طی یکسال صادر نموده بودند، اما دفاتری نیز بودند که بسیار کم کار بودند و تعداد گواهی های صادره توسط ایشان انگشت شمار بود.

شاخص 2: متراژ پروانه و پایانکارهای صادره

این نکته که یک دفتر شهرسازی طی یکسال چند متر مربع گواهی پروانه یا پایانکار صادر نموده است نیز یکی از شاخص های مهم ارزیابی است که حداکثر 15 امتیاز دارد. این شاخص تکمیل کننده شاخص شماره 1 می باشد. زیرا ممکن است یک دفتر تعداد کار زیاد انجام داده باشد اما این کارها در ارتباط با املاک کوچک بوده باشد و در مقابل دفتری اگر چه تعداد کار زیادی انجام نداده است اما پروژه های بسیار بزرگ را به سرانجام رسانده باشد.

بنابراین توجه به متراژ گواهی صادره نیز مهم می باشد که در ارزیابی دفاتر این مساله بر اساس آمار استخراج شده از سیستم یکپارچه شهرسازی اعمال شده است.

شاخص 3: استقرار دفاتر در حوزه های درآمدی

متاسفانه یکی از مسائلی که در خصوص دفاتر پیشخوان شهرسازی مطرح است، تمرکز و تجمع این دفاتر در مناطق برخوردار شهر می باشد به گونه ای که در مناطق کمتر توسعه یافته شهر، از جمله در مناطق 3، 4، 5 و 6 شاهد کمترین تعداد دفاتر شهرسازی هستیم.

لذا این شاخص با هدف سوق دادن دفاتر به ارائه خدمت در مناطق کمتر توسعه یافته شهر در مصوبه شورا گنجانده شده است و حداکثر 10 امتیاز دارد. دفتری که در حوزه 1 درآمدی (حوزه کاملا برخوردار) قرار دارد امتیاز 2 گرفته و دفتری که در حوزه 5 درآمدی (حوزه کاملا کم برخوردار) قرار دارد امتیاز 10 دریافت می کند.

شاخص 4: خطاها و تخلفات دفاتر

این شاخص را باید مهمترین و اثر گذارترین شاخص در رتبه بندی دفاتر دانست که حداکثر تا 30 امتیاز تاثیر گذار می باشد.

دفاتری که هیچ گونه تخلف ثبت شده ای در کمیته تخلفات دفاتر شهرسازی نداشته اند، این 30 امتیاز را به صورت کامل دریافت نموده اند و به تناسب تخلفات ثبت شده هر دفتر (طبق بارم بندی از قبل تصویب شده) از این امتیاز کسر می گردد.

به عنوان مثال دفتری که دارای رای قطع سه ماهه توکن از کمیته تخلفات می باشد، 7 امتیاز از 30 امتیاز خود را از دست می دهد.

شاخص 5: تعداد نیروهای قبول شده در آزمون توان سنجی

این شاخص حداکثر 6 امتیاز دارد و هر چه نیروهای قبول شده در آزمون توان سنجی در یک دفتر بیشتر باشند، امتیاز آن دفتر تا سقف حداکثر 6 امتیاز افزایش خواهد یافت.

شاخص 6: رفت و برگشت پرونده ها و زمان پاسخگویی

این شاخص حداکثر 4 امتیاز دارد و هر چه گواهی های صادره از یک دفتر در زمان کوتاه تری صادر شده باشند، امتیاز آن دفتر بالاتر خواهد بود.

شاخص 7: فضای کاری و تجهیزات مناسب

این شاخص حداکثر 5 امتیاز از مجموع امتیازات یک دفتر را به خود اختصاص می دهد و بر اساس چک لیست دقیقی هنگام مراجعه ممیزان و پرسشگران ارسالی از طرف مشاور طرح (شرکت آماری اطمینان شرق) ثبت می گردد. به عبارت دیگر ممیزان به صورت حضوری به تک تک دفاتر شهرسازی سطح شهر مراجعه نموده اند و آیتم های زیر را از هر دفتر برداشت نموده اند:

شاخص 8: رعایت شئونات اداری

در کنار ممیزی صورت گرفته توسط مشاور، وضعیت رعایت شئونات اداری توسط پرسنل دفاتر شهرسازی نیز مورد ارزیابی قرار گرفته است.

این شاخص حداکثر 3 امتیاز دارد و با آیتم های زیر سنجش شده است:

  1. وضعیت ظاهری
  2. گفتار، رفتار و برخورد شایسته
  3. عدم استعمال دخانیات

شاخص 9: اخلاق مداری و تکریم ارباب رجوع

مجری طرح ارزیابی دفاتر پیشخوان شهرسازی اقدام به برقراری تماس تلفنی با ارباب رجوعان هر کدام از دفاتر نموده و در این تماس تلفنی و در قالب پرسشنامه از پیش تعیین شده، میزان رضایت مندی ارباب رجوع از نحوه عملکرد دفتر سوال شده است. نتایج این نظر خواهی مردمی به عنوان شاخص تکریم ارباب رجوع در رتبه بندی دفاتر لحاظ شده است.

این شاخص حداکثر 2 امتیاز را به خود اختصاص داده است.

شاخص 10: تعداد پیشنهادات ویژه و موثر دفاتر

دفاتری که اقدام به ارائه پیشنهادات مکتوب نموده و پیشنهاداتشان مورد تصویب کارگروه مربوطه قرار گرفته باشد، از امتیاز این شاخص بهره مند می گردند. حداکثر امتیاز این شاخص 10 می باشد.

یادآور می شود 10 شاخص فوق وفق مصوبه شورا و به صورت یکسان برای تمامی دفاتر شهرسازی مورد محاسبه و اندازه گیری قرار گرفته اند.

لطفا نظر خود در خصوص شیوه رتبه بندی دفاتر و شاخص ها را در بخش دیدگاه در پایین صفحه درج نمایید (درج نظر و دیدگاه نیاز به عضویت در سایت ندارد).

3 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام کار بزرگی بعد از سالها انجام شده است. امیدارم باعث خیر برای مردم و برای دفاتر پیشخوان گردد

    پاسخ
  • چه کار خوب و عالی
    شهرداری هم باید بیشتر حمایت کنه تا تخلفات کمتر بشه و مردم هم راحت تر کار های ادارشون رو انجام بدن
    مرسی از تیمی که این ارزیابی رو انجام دادن

    پاسخ
  • لطفا در خصوص 10 امتیاز پیشنهاد موثر تجدید نظر فرموده و این امتیاز را مازاد بر صد منظور کنید نه کسر از صد
    با تشکر

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست